Hoe kom je in contact met Duitse potentiële klanten?

B2B-Leadgeneratie in Duitsland

Als een Nederlander het over ‘online vindbaarheid’ heeft, bedoelt hij daarmee meestal een hoge ranking in de Google zoekresultaten. Uiteraard is het een mooie prestatie om met enkele pagina’s van je website op de eerste of tweede pagina bij Google terecht te komen. Je kunt je afvragen hoe haalbaar deze doelstelling is. En zoekt je doelgroep überhaupt op Google naar jouw producten of diensten?

Hoe kom je in contact met Duitse potentiële klanten?

Je bent met je bedrijf actief op de zakelijke markt en richt je pijlen nu op Duitsland. Wat is de beste manier om Duitse bedrijven te benaderen en de sales trechter te vullen? Duitsland is nog steeds een ‘beursland’ bij uitstek. Op nationale en internationale beurzen zijn Duitse bedrijven dan ook vaak aanwezig en kun je de gelegenheid benutten voor een eerste ontmoeting. Maar hoe vaak zijn er beurzen in jouw vakgebied? Duitse inkopers zijn in het algemeen weinig gecharmeerd van koude acquisitie. Zij geven er de voorkeur aan zelf contact op te nemen op het moment dat het hen uitkomt en er concrete behoefte bestaat. Maar hoe speel je jezelf op het juiste moment in de kaart?

Hoe zoeken Duitse inkopers naar leveranciers?

Net zoals Nederlandse inkopers starten ook Duitse inkopers hun zoektocht naar nieuwe leveranciers online. Maar terwijl je in Nederland vaak via Google goede resultaten bereikt, is dit in Duitsland gezien het veel hogere aantal leveranciers en zoekresultaten vaak onbegonnen werk. Neem het voorbeeld ‘Schraubenhersteller’ (schroevenproducent). Als je dit als zoekwoord op google.de intikt, ontvang je maar liefst 47.300 resultaten. Onmogelijk om hiermee aan de slag te gaan.

Zogenoemde B2B-zoekmachines - ook bekend als directories of Lieferantenverzeichnisse - zijn een gewaardeerd alternatief. Als je bijvoorbeeld op de meest bekende B2B-zoekmachine in het Duitstalige gebied zoekt naar ‘Schrauben’ (schroeven), vind je gelijk een lijst van relevante aanbieders. Ook kun je specificeren naar welke soort schroeven je op zoek bent. Dit is een voorbeeld van één van de gangbare B2B-zoekmachines. Welke directories zijn er en hoe kom je als Nederlands bedrijf in de juiste directory terecht?


Leer welke B2B-directories er zijn en hoe je deze optimaal kunt inzetten

De basis voor het verkrijgen van interessante zakelijke leads in Duitsland is kennis over hoe Duitse inkopers te werk gaan als zij op zoek zijn naar nieuwe producten of leveranciers. Welke bronnen raadplegen zij en hoe kun je hierop inspringen? In onze Workshop B2B-Leadgeneratie of onze Kennissessie B2B-Directories leer je alles wat je hierover moet weten.

Workshop B2B-Leadgeneratie

In deze interactieve workshop van ongeveer 3 uur (op locatie of als webinar) leren jij en jouw collega’s wat de bekendste Duitse B2B-zoekmachines zijn en hoe deze werken. Daarna gaan we samen aan de slag en stellen een lijst op van directories en functionaliteiten die het beste aansluiten bij de behoeftes van jouw bedrijf.

Kennissessie B2B-Directories

Wil je eerst meer weten over de werkwijze van B2B-directories? Onze kennissessie geeft inzicht in de verschillende directories en hun functionaliteiten. De kennissessie duurt ongeveer 90 minuten en kan op locatie of online worden gegeven.


Koffie met een koekje