B2B leadgeneratie

B2B leadgeneratie in Duitsland

Als een Nederlander het over ‘online vindbaarheid’ heeft, bedoelt hij daarmee meestal een hoge ranking in de Google zoekresultaten. Uiteraard is het een mooie prestatie om met enkele pagina’s van je website op de eerste of tweede pagina bij Google terecht te komen. Je kunt je afvragen hoe haalbaar deze doelstelling in een groot land als Duitsland is. En zoekt je doelgroep überhaupt op Google naar jouw producten of diensten?

Hoe kom je in contact met Duitse potentiële klanten?

Je bent met je bedrijf actief op de zakelijke markt en richt je pijlen nu op Duitsland. Wat is de beste manier om Duitse bedrijven te benaderen en de sales trechter te vullen? Duitsland is nog steeds een ‘beursland’ bij uitstek. Op nationale en internationale beurzen zijn Duitse bedrijven dan ook vaak aanwezig en kun je de gelegenheid benutten voor een eerste ontmoeting. Maar hoe vaak zijn er beurzen in jouw vakgebied? Duitse inkopers zijn in het algemeen weinig gecharmeerd van koude acquisitie. Zij geven er de voorkeur aan zelf contact op te nemen op het moment dat het hen uitkomt en er concrete behoefte bestaat. Maar hoe speel je jezelf op het juiste moment in de kaart?

Hoe zoeken Duitse inkopers naar leveranciers?

Net zoals Nederlandse inkopers starten ook Duitse inkopers hun zoektocht naar nieuwe leveranciers online. Maar terwijl je in Nederland vaak via Google goede resultaten bereikt, is dit in Duitsland gezien het veel hogere aantal leveranciers en zoekresultaten vaak onbegonnen werk. Neem het voorbeeld ‘Schraubenhersteller’ (schroevenproducent). Als je dit als zoekwoord op google.de intikt, worden er meer dan 30.000 resultaten getoond. Onmogelijk om hiermee aan de slag te gaan...

Google Schraubenhersteller

Zogenoemde B2B-zoekmachines - ook bekend als directories of Lieferantenverzeichnisse - zijn een gewaardeerd alternatief. Als je bijvoorbeeld op de meest bekende B2B-zoekmachine in het Duitstalige gebied zoekt naar ‘Schrauben’ (schroeven), vind je gelijk een lijst van relevante aanbieders. Ook kun je specificeren naar welke soort schroeven je op zoek bent. Dit is een voorbeeld van één van de gangbare B2B-zoekmachines. Welke directories zijn er en hoe kom je als Nederlands bedrijf in de juiste directory terecht?

B2B zoekmachine

Ontdek wie je website bezoekt

Elke landingspagina van je website of webshop bevat een call-to-action (CTA) en via een contactformulier probeer je bezoekers aan te moedigen om contact op te nemen. Ondanks deze inspanningen reageert slechts een klein deel van je bezoekers. De redenen hiervoor herken je waarschijnlijk uit je eigen ervaring:

  • De website biedt geen antwoord op je vraag.
  • Je wordt afgeleid door een telefoontje, een belangrijke e-mail of iemand die iets van je vraagt.
  • Je klikt op links en komt op andere websites terecht.
  • Je weet niet goed of en wat je aan het bedrijf zou kunnen hebben.

Slechts een fractie van de bezoekers neemt daadwerkelijk contact op, waardoor je mogelijk interessante leads misloopt.

Gelukkig zijn er tools die je meer inzicht kunnen geven in welke bedrijven je website bezoeken, welke pagina's worden bekeken en wie de belangrijke beslissers binnen deze bedrijven zijn. Cactus Marketing is een gecertificeerde partner van Leadinfo en helpt je graag om je leadgeneratie naar een hoger niveau te tillen.

 

Certified Leadinfo

Leer hoe je B2B leadgeneratie optimaal kunt inzetten

De basis voor het verkrijgen van interessante zakelijke leads in Duitsland is kennis over hoe Duitse inkopers te werk gaan als zij op zoek zijn naar nieuwe producten of leveranciers. Welke bronnen raadplegen zij en hoe kun je hierop inspringen? In onze Kennissessies B2B-directories en Lead identificatie & follow up leer je hoe je je leadgeneratie kunt professionaliseren.

Kennissessie B2B-directories

Wil je meer weten over de werkwijze van B2B-directories? Onze kennissessie geeft inzicht in de verschillende directories en hun functionaliteiten. De kennissessie duurt ongeveer 90 minuten en kan op locatie of online worden gegeven.

Kennissessie Lead identificatie & follow-up

Tijdens deze online sessie van ongeveer een uur laten we je zien wat lead identificatie inhoudt en welke tools je tot je beschikking hebt. Na de sessie krijg je de gelegenheid om de tools gedurende twee weken gratis en vrijblijvend te testen.