Gudrun Döhl - Partner & marketeer @ Cactus Marketing
Koffie met een koekje

Hallo, ich bin Gudrun

Een echte Europeaan, met Duitse roots

Maak kennis met mij

Van Duitsland via Frankrijk naar Nederland

Al vanaf mijn jeugd ben ik zo vaak verhuisd dat ik mezelf als een moderne nomade beschouw. Het is boeiend om nieuwe landen en steden te ontdekken en ik heb een passie voor talen, dus het zal je niet verrassen voor welke studie ik destijds koos: European Business. Na studeren in Duitsland, Frankrijk en Nederland heb ik ruim tien jaar in Noord-Duitsland gewerkt - tot ik in 2003 in een fantastische baan in Amsterdam belandde. Inmiddels woon ik in Den Haag, op maar tien minuten fietsen van het strand, en geniet van de internationale sfeer van de regeringsstad. Voorlopig ga ik niet meer verhuizen!

Een kwart eeuw marketingervaring 

Toen ik in 1992 begon met werken, vond de communicatie met het hoofdkantoor in Japan nog via telefax plaats. Websites waren er nog niet, alles draaide om print: mooie brochures, catalogi, advertenties in kranten en tijdschriften. Klanten kregen productinformatie persoonlijk van een salesmanager die langsreed en een folder overhandigde.


Weet je nog wanneer jij de overstap van analoog naar digitaal maakte? Ik kan het nog goed herinneren - na 15 jaar in de grafische industrie ging ik 2007 bij een bedrijf aan de slag dat vakbeurzen organiseerde; ze deden hun gehele externe communicatie via wereldwijde e-mailmarketing-campagnes. Nu behoorlijk standaard maar toen echt vooruitstrevend. Daarna ging de ontwikkeling razendsnel – denk aan sociale media, SEO en SEA, e-commerce en mobile marketing. Nu, in 2018, zijn influencer marketing, online marktplaatsen en chatbots ‘hot’. Het marketingvak zal blijven veranderen - spannend om mee te maken en leuk om klanten erover te mogen adviseren!

Mijn eerste onderneming: Limoen Marketing

Net als bij mijn woonplaatsen houd ik ook bij mijn werk van afwisseling: ik vind het heel leuk om voor verschillende klanten te werken. Vanaf 2009 werkte ik daarom met veel plezier vanuit mijn eigen bedrijf, Limoen Marketing. Tot 2017 werkte ik als Interim Marketing Manager in uiteenlopende branches, van non-profit via watersport tot de bouwindustrie. Daarnaast adviseerde en ondersteunde ik ondernemingen in het MKB – deels binnen Nederland, deels voor hun marketingactiviteiten in Duitsland.

Groei en focus op Duitsland: Cactus Marketing

Petra en ik ontmoetten elkaar in 2009, bij een KvK-bijeenkomst. Zij met Cactus Marketing, ik met Limoen Marketing, allebei een Duits accent – wij moesten hartelijk om onszelf lachen en bleven sinds die tijd in contact. Wanneer ik het te druk had met opdrachten, was het fijn om nieuwe klanten aan Petra door te kunnen verwijzen, en andersom.


De laatste jaren heeft Petra zich volledig gespecialiseerd in marketingadvies voor de Duitse markt. Door de groeiende vraag van Nederlandse ondernemingen die in Duitsland zaken (willen) doen besloten we eind 2017 om de handen ineen te slaan en samen onder Cactus Marketing verder te gaan. We zijn nu allebei partners in de maatschap. 

Bij Cactus Marketing ligt mijn focus op marketingstrategie, Duitse websites/webshops, 

vertalingen & copywriting, SEO & SEA, sociale media en projectcoördinatie.