SEO = Search Engine Optimization = zoekmachineoptimalisatie
SEO voor Duitsland
Met SEO zorg je ervoor dat jouw website beter door Google en andere zoekmachines gevonden wordt. SEO bestaat uit een technisch gedeelte en een content gedeelte. De juiste technische instellingen zorgen ervoor dat jouw website snel laadt en dusdanig opgebouwd is dat deze goed door zoekmachines gecrawld kan worden. Hiervoor zorgt normaliter jouw webbureau. Wij focussen ons hier op de optimalisatie van de content.
SEO is een continu proces. Het beste kun je direct bij het maken van jouw Duitse website rekening houden met SEO. Heb je bij je Duitstalige website tot nu toe nog niets aan zoekmachineoptimalisatie gedaan? Dat is geen drama – je kunt op elk moment met de optimalisatie van jouw Duitse website of webshop aan de slag gaan.
Duitse zoekwoordanalyse
De eerste stap is het in kaart brengen van relevante Duitse zoekwoorden; wij doen dit met de Google zoekwoordplanner. Dit kan voor een hele website zijn, of voor een specifieke landingspagina. Het houdt in dat we analyseren welke zoekopdrachten omtrent jouw producten of diensten in Duitsland gebruikt worden en hoe hoog de zoekvolumes zijn. Aansluitend stellen we een aanbeveling op welke zoekwoorden het beste op welke pagina kunnen terugkomen. We leggen per pagina het primaire zoekwoord (bijvoorbeeld schwarze Schuhe) en een aantal secundaire zoekwoorden (bijvoorbeeld schwarze Schuhe für Damen, schwarze Schnürstiefel, schwarze Sneaker) vast. We houden ook rekening met ‘longtail zoekwoorden’ – dit zijn langere zoekopdrachten zoals welche Schuhe passen zu einem grünen Kleid. Hier is het zoekvolume beduidend lager, en juist daarom is de kans veel groter om een hoge positie bij Google te behalen. Trouwens heb je deze zoekwoordanalyse ook nodig als je met Duitse Google Ads aan de slag wilt gaan. Twee vliegen in één klap dus!
Monitoring van de Google ranking
Na het vastleggen van de zoekwoorden voeren we deze in een SEO-tool in. Hierdoor kunnen we monitoren hoe jouw website door Google gevonden wordt en hoe de ranking per zoekwoord door het schrijven van nieuwe SEO-teksten verbetert. De SEO-tool die wij gebruiken biedt daarnaast nuttige features zoals het toekennen van een content score en het analyseren van de ranking van jouw meest belangrijke concurrenten.
Duitse SEO-teksten schrijven
Nu kunnen de Duitse SEO-teksten geschreven worden. Dit zijn vaak categoriepagina’s van een webshop of blogposts. Naast het schrijven van geheel nieuwe pagina’s kan het ook nuttig om bestaande pagina’s aan te passen en eventueel aan te vullen. Google probeert zich namelijk in de bezoeker te verplaatsen en ‘beloont’ pagina's die waardevolle content bieden met een hogere ranking. Als je bijvoorbeeld ziet dat een pagina bij Google op positie 17 rankt, kan het verrijken van de pagina met meer relevante informatie ervoor zorgen dat de pagina binnen de eerste 10 zoekresultaten verschijnt. Ook het schrijven van de meta titles & meta descriptions en het plaatsen van interne links wordt in deze stap meegenomen.
De aanhouder wint
Terwijl SEA (Search Engine Advertising) zoals Google Ads een vrijwel directe impact heeft, duurt het bij SEO enkele weken tot maanden totdat resultaten zichtbaar worden. Dit komt o.a. doordat Google alle websites in intervallen crawlt. Bovendien spelen andere factoren zoals ‘domeinautoriteit’ (een waarde die aangeeft hoe relevant en betrouwbaar een zoekmachine een website vindt) een rol. Het is belangrijk om continu aan SEO te werken. Een methode die goed werkt is om een jaarplanning op te stellen en, afhankelijk van de omvang van de website en het beschikbare budget, elke maand één of meerdere pagina’s te schrijven. Naarmate je website beter vindbaar wordt, kun je geleidelijk het Google Ads-budget steeds meer verlagen ofwel beperken tot korte acties en seizoenartikelen.
Hieronder zie je een grafiek van een klant voor wie wij sinds najaar 2023 elke week een SEO-tekst voor hun webshop schrijven: soms een categoriepagina, soms een blog, soms slechts enkele aanvullende alinea’s voor een bestaande pagina. De organische bezoekersaantallen (= bezoekers, die de site via een Google zoekopdracht gevonden hebben) stijgen sindsdien gestaag aan. Momenteel wordt de site elke maand door ca. 46.000 bezoekers via SEO gevonden.
Zoek je een SEO-specialist voor Duitsland?
Wil jij dat jouw website of webshop ook beter door Duitse klanten gevonden wordt?