Met jouw bedrijf aan een Duitse beurs deelnemen?
Koffie met een koekje

Beursdeelname in Duitsland



CEBIT, Hannover Messe of ANUGA, Duitsland kent vele grote internationale beurzen waar je potentiële klanten – niet alleen Duitse – persoonlijk kunt ontmoeten. Ook zijn deze beurzen uitermate geschikt om trends op te sporen, het aanbod van je concurrenten te monitoren of contacten te leggen met internationale handelspartners. Is je onderneming (nog) niet zo internationaal georiënteerd, maar wil je je werkgebied uitbreiden naar de Duitse markt, dan zijn kleinschaligere nationale of regionale beurzen een interessant marketing en sales kanaal.

Internationale, nationale & regionale beurzen in Duitsland

De betekenis van de Duitse internationale en nationale beurzen wordt duidelijk als je de grootte van de beursfaciliteiten vergelijkt: de 10 grootste beurslocaties in Duitsland beschikken over meer (overdekte en openlucht-)capaciteit dan de RAI (112.000 m²) en de Jaarbeurs (100.000 m²).

Bron: AUMA (> Der deutsche Messemarkt > MESSEPLATZ DEUTSCHLAND - HALLENKAPAZITÄTEN NACH MESSEPLÄTZEN)


Beperkt je internationale ambitie zich tot Duitsland, dan zou je de deelname aan een nationale of regionale beurs kunnen overwegen.


Op de website van de brancheorganisatie van beurzen vind je een uitstekende database, waar je makkelijk kunt filteren op type beurs (internationaal, nationaal, regionaal), jaar en branche en op Duitse deelstaten en steden. Daarnaast lees je hier of het om een vakbeurs of een publieksbeurs gaat en wat de belangrijkste resultaten uit het verleden zijn. Deze database is trouwens ook in het Engels beschikbaar, zodat je ook zonder kennis van de Duitse taal de mogelijkheden kunt verkennen.

Bezoeker of standhouder?

Wil je als standhouder op een beurs in Duitsland aanwezig zijn, dan zul je hiervoor een aanzienlijk budget moeten inplannen. Met name voor een internationale beurs kan dit in de duizenden euro’s lopen – niet alleen de standkosten kunnen je een rib uit je lijf kosten, ook de prijzen van hotelkamers worden tijdens beurzen meestal met een factor 3 verhoogd. Wil je er zeker van zijn dat je beursdeelname de kosten en de moeite waard is, ga dan eerst een keer als bezoeker naar de beurs die je op het oog hebt. Je bent dan in de gelegenheid om


• een eerste indruk te krijgen van de bezoekersaantallen en van de kwaliteit van de bezoekers,

• ideeën te verzamelen voor publiekstrekkende standactiviteiten,

• informatie te verzamelen over je eventuele (Duitse) concurrenten en

• in contact te komen met potentiële samenwerkingspartners of zelfs al met klanten.

Voorbereiding van een beurs in Duitsland

Beursdeelname kan alleen maar succesvol – en kostenefficiënt! – zijn wanneer je die grondig voorbereidt. Vraag je allereerst af welke beurzen jouw doelgroep bezoekt. Als je voor een bepaalde beurs gekozen hebt, moet je daarna het volgende regelen:


  • Schrijf je in bij de beursorganisatie en boek de gewenste diensten.
  • Boek de benodigde hotelkamers.
  • Organiseer de standbouw.
  • Bepaal hoe je voorafgaand aan de beurs over je beursdeelname communiceert:
    • Hoe nodig je bestaande klanten uit?
    • Waar maak je reclame voor je aanwezigheid op deze beurs?
  • Bepaal welke beursactiviteiten je organiseert:
    • Hoe trek je bezoekers naar je beursstand?
    • Welke producten/diensten wil je laten zien?
    • Hanteer je beursaanbiedingen?
    • Moet er marketingmateriaal worden ontwikkeld?
    • Hoe leg je contacten vast die na de beurs moeten worden opgevolgd?
  • Schrijf een draaiboek voor alle betrokken collega’s.

Beursdeelname

Zorg ervoor dat er, vanaf de opbouw tot aan het afbreken van de beursstand, iemand ter plekke aanwezig is die alle logistieke uitdagingen kan oppakken. Het liefst iemand die goed Duits spreekt om snel en probleemloos met de beursorganisatoren, de plaatselijke leveranciers of cateraars te kunnen overleggen. Je sales team kan zich dan tijdens de beurs focussen op het klantencontact, bestaande relaties onderhouden en vakinhoudelijke vragen beantwoorden. Ook is het aan te bevelen om iemand in het team te hebben die in goed Duits standbezoekers een drankje aanbiedt of passerende bezoekers ‘de stand in trekt’.

Follow-up na de beurs

Tijdens de beurs heb je met je team contacten gelegd en informatiemateriaal uitgedeeld. Als jullie zijn bijgekomen van de meestal vermoeiende dagen, is het zaak om

  • nieuwe relaties in het crm-systeem te zetten,
  • concrete offertes uit te brengen,
  • aanvullend informatiemateriaal op te sturen en
  • standbezoekers voor hun interesse te bedanken.

Even belangrijk is het om intern met je team te evalueren wat er goed ging, wat verbeterd kan worden bij de volgende beurs en of de beurs aan de verwachtingen heeft voldaan. Zo start je tijdens de follow-up van een beurs al met de voorbereiding van het volgende evenement.

Ervaren Duitstalige beursondersteuning gewenst?

Ons team heeft al vele B2B en B2C beurzen in Duitsland voorbereid en ter plekke ondersteund. Wij weten wat er komt kijken bij een tijdige en gestructureerde voorbereiding, en wat hectische beursdagen tot een succes maakt.