Hamburg
Gudrun Döhl

Hallo, ich bin Gudrun

Een echte Europeaan, met Duitse roots. Inmiddels woon ik al bijna 20 jaar in Nederland. Ik heb mijn passie voor internationale marketing en talen samengevoegd en ondersteun met veel plezier Nederlandse ondernemers bij hun activiteiten op de Duitse markt.

Van Duitsland via Frankrijk naar Nederland

Al vanaf mijn jeugd ben ik zo vaak verhuisd dat ik mezelf als een moderne nomade beschouw.

Het is boeiend om nieuwe landen en steden te ontdekken en ik heb een passie voor talen, dus het zal je niet verrassen voor welke studie ik destijds koos: European Business.

Na studeren in Duitsland, Frankrijk en Nederland heb ik ruim tien jaar in Noord-Duitsland gewerkt - tot ik in 2003 in een fantastische baan in Amsterdam belandde.

van-duitsland-via-frankrijk-naar-nederland-500x330

Inmiddels woon ik in Den Haag, op maar tien minuten fietsen van het strand, en geniet van de internationale sfeer van de regeringsstad. Voorlopig ga ik niet meer verhuizen!

Een kwart eeuw marketingervaring

Toen ik in 1992 begon met werken, vond de communicatie met het hoofdkantoor in Japan nog via telefax plaats. Websites waren er nog niet, alles draaide om print: mooie brochures, catalogi, advertenties in kranten en tijdschriften. Klanten kregen productinformatie persoonlijk van een salesmanager die langsreed en een folder overhandigde.

Weet je nog wanneer jij de overstap van analoog naar digitaal maakte? Ik kan het nog goed herinneren - na 15 jaar in de grafische industrie ging ik 2007 bij een bedrijf aan de slag dat vakbeurzen organiseerde; ze deden hun gehele externe communicatie via wereldwijde e-mailmarketing-campagnes. Nu behoorlijk standaard maar toen echt vooruitstrevend. Daarna ging de ontwikkeling razendsnel – denk aan sociale media, SEO en SEA, e-commerce en mobile marketing. Momenteel zijn influencer marketing, online marktplaatsen en TikTok ‘hot’. Het marketingvak zal blijven veranderen - spannend om mee te maken en leuk om klanten erover te mogen adviseren!

Focus op marketing voor Duitsland: Cactus Marketing

Petra en ik ontmoetten elkaar in 2009, bij een KvK-bijeenkomst. Zij met Cactus Marketing, ik met mijn toenmalige bedrijf Limoen Marketing, allebei een Duits accent – wij moesten hartelijk om onszelf lachen en bleven sinds die tijd in contact. Wanneer ik het te druk had met opdrachten, was het fijn om nieuwe klanten aan Petra door te kunnen verwijzen, en andersom.

De laatste jaren heeft Petra zich volledig gespecialiseerd in marketingadvies voor de Duitse markt. Door de groeiende vraag van Nederlandse ondernemingen die in Duitsland zaken (willen) doen besloten we eind 2017 om de handen ineen te slaan en samen onder Cactus Marketing verder te gaan. We zijn nu allebei partners in de maatschap.

Bij Cactus Marketing ligt mijn focus op marketingstrategie, Duitse websites/webshops, vertalingen & copywriting, SEO & SEA, sociale media en projectcoördinatie.