Hoe schrijf je een correcte Duitse URL en waarom is dat belangrijk?
Duitsers houden van zekerheid. Ze bestellen producten het liefst bij webshops die in hun ogen betrouwbaar overkomen. Vaak is het eerste wat een Duitser hiervoor checkt het Impressum. Is er geen Impressum? Dan wordt het vertrouwen gelijk een stukje minder. Daarnaast biedt de kwaliteit van de content natuurlijk ook veel inzicht. Je kunt meestal binnen een paar seconden achterhalen of een website zorgvuldig vertaald is. Als de URL van de pagina ‘Über uns’ bijvoorbeeld websitenaam.de/uber-uns, is, dan zorgt dit voor weer een stukje minder vertrouwen, want het oogt niet Duits.
Grün, gruen of grun – who cares?
Niet-Duitstaligen denken misschien al snel dat die twee puntjes (ook Umlaute genoemd) niet zo veel uitmaken. Tenslotte weet iedereen wat ermee bedoeld wordt. In de realiteit is de correcte spelling van de URL’s om twee redenen wél belangrijk:
- Betrouwbaar overkomen (zie boven)
- SEO
Google herkent in principe ‘uber uns’ niet als een synoniem voor ‘ueber uns’ ofwel ‘über uns’. Als deze fout in een SEO-relevant zoekwoord gemaakt wordt, zal dit afbreuk doen aan het SEO-resultaat.
Hoe moet je ‘umlaute’ dan wel schrijven?
De juiste transcriptie van de Duitse ‘umlaute’ en de ringel-s is als volgt:
- ä = ae
- ü = ue
- ö = oe
- ß = ss
Dus /datenschutzerklaerung of /suessigkeiten-fuer-alle. Makkelijk, toch?
Onze ervaring is dat veel CMS-systemen dit niet automatisch correct omzetten. Controleer dus altijd bij nieuwe pagina’s of de speciale tekens in de URL goed omgezet zijn, en pas deze indien nodig handmatig aan.
Is je webbouwer hiervan op de hoogte? Deel dit blogbericht gerust met hem/haar!
Lees ook:
Heb je hulp nodig met het schrijven van Duitse content?
Wij helpen je er heel graag bij. Neem gerust contact met ons op voor de mogelijkheden!
Over de schrijver Gudrun Döhl
Een echte Europeaan, met Duitse roots. Inmiddels woon ik al bijna 20 jaar in Nederland. Ik heb mijn passie voor internationale marketing en talen samengevoegd en ondersteun met veel plezier Nederlandse ondernemers bij hun activiteiten op de Duitse markt.