Houdt jouw Duitse website rekening met non-binaire klanten?

Houdt jouw Duitse website rekening met non-binaire klanten?

Zoals alle maatschappelijke veranderingen heeft ook het debat over diversiteit invloed op het taalgebruik. In Duitsland is al jaren een discussie gaande wat de beste manier is om genderneutraal te schrijven. Vandaag leggen we uit hoe je de eerste stap kunt zetten, namelijk een genderneutrale aanhef gebruiken.

 

Hoe lang wordt er eigenlijk al over diversiteit gesproken?

Zoals vaak vinden wij een antwoord bij Wikipedia:

“Het concept van diversiteit vond zijn oorsprong in de burgerrechtenbeweging in de Verenigde Staten, die zich verzette tegen racisme ten opzichte van People of Color. Sinds eind jaren negentig wordt het concept ook door de Europese Unie toegepast. Sinds 2006 zijn aspecten van diversiteit in de Duitse “Allgemeines Gleichbehandlungsgesetz” (Algemene wet gelijke behandeling) opgenomen om mensen tegen discriminatie te beschermen.”

 

Waarom schrijven wij hierover?

Omdat deze wetgeving ook invloed op het taalgebruik heeft. De afgelopen jaren zijn er diverse manieren bedacht om Duits op een genderneutrale manier te schrijven. Een voorbeeld is Teilnehmer:innen om uit te drukken dat hiermee Teilnehmer (mannelijk), Teilnehmerinnen (vrouwelijk) en ook non-binaire personen bedoeld zijn. Het gebruik van genderneutrale taal in de Duitstalige communicatie is best ingewikkeld. Hier komen we een andere keer op terug. Hieronder meer informatie over een onderwerp dat makkelijker is op te lossen.

 

Een genderneutrale aanhef

Maakt jouw website (of die van jouw klant) gebruik van een formulier waar iemand verplicht “Herr” of “Frau” moet aanvinken? Dan is het aan te bevelen om dit naar een genderneutrale versie aan te passen. Dit is wettelijk (nog) niet verplicht, maar er zijn al eerste rechtszaken aangespannen en door de eisers gewonnen. Meer informatie vind je in een (Duitstalige) blogpost van Trusted Shops. Bovendien is het wel zo fijn als alle bezoekers van jouw website zich op de juiste manier aangesproken voelen.

 

Hoe los je dit praktisch op?

Mogelijkheid 1

Voeg een optie “Divers” of “Keine Angabe” toe. Je biedt dan als keuze bijvoorbeeld:

Optie 1 Optie 2
Mann Herr
Frau Frau
Divers Keine Angabe

 

Mogelijkheid 2

Je laat de genderindicatie helemaal weg, of maakt deze niet verplicht om in te vullen. Het is voor het sluiten van een contract namelijk niet verplicht om een gender aan te geven.

 

Consequenties voor de aanhef

Bij een non-binaire persoon of iemand waarvan je het gender niet kent, kun je de bekende aanhefvormen “Sehr geehrte(r) Frau/Herr [Nachname]” of “Liebe(r) [Vorname]” niet gebruiken. De oplossing is om een neutrale aanhef te gebruiken:

 

Voor tutoyeren (Du) Hallo [Vorname] Guten Tag [Vorname]
Voor vousvoyeren (Sie) Hallo [Vorname Nachname] Guten Tag [Vorname Nachname]

 

Je kunt ervoor kiezen om voor iedereen een neutrale aanhef te gebruiken. Of je blijft jouw standaard aanhef voor de binaire klanten gebruiken, en past de neutrale aanhef alleen bij de non-binaire klanten toe.

 

Heb je hierover vragen of wil je even sparren wat voor jouw communicatie de beste oplossing is? Wij denken graag met jou mee. Bel of mail ons gerust!

 

Lees ook:

 

Over de schrijver Gudrun Döhl

Een echte Europeaan, met Duitse roots. Inmiddels woon ik al bijna 20 jaar in Nederland. Ik heb mijn passie voor internationale marketing en talen samengevoegd en ondersteun met veel plezier Nederlandse ondernemers bij hun activiteiten op de Duitse markt.

 

TERUG NAAR ALLE ARTIKELEN