Duitse zoekmachines – Zo zoeken Duitsers, Oostenrijkers en Zwitsers op het web

Duitse zoekmachines

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: een Duitse zoekmachine bestaat natuurlijk helemaal niet. Wat wij hier bedoelen – en waarschijnlijk jij en de meeste andere mensen die online naar ‘Duitse zoekmachines’ zoeken – is een door Duitsers gebruikte zoekmachine. Wij trekken deze vraag nog iets breder en zullen ook toelichten welke zoekmachines de Duitstalige buren, namelijk de Oostenrijkers en Zwitsers, gebruiken. En hoe kun je deze kennis benutten om Duitse zoekmachines efficiënt te integreren in je Duitse marketingactiviteiten?

Welke Duitse zoekmachines worden het meest gebruikt?

Google is met rond 93% marktaandeel (desktop en mobiel gecombineerd) koploper in Nederland. Ook in Duitsland staat Google met circa 90% marktaandeel op nummer 1 in de lijst van meest populaire zoekmachines. In Oostenrijk en Zwitserland is volgens Similarweb het aandeel mensen die op Google als zoekmachine vertrouwen met 93 en 92% zelfs nog iets hoger. Eeuwige runner-up is in alle drie Duitstalige landen Bing met rond 4% marktaandeel.

Als je naar de zoekgewoontes van Duitse gebruikers via desktop vs. mobile kijkt, blijkt dat bij mobiel zoeken de voorkeur voor de Google zoekmachine zelfs hoger is: namelijk 94% vs. 77% bij desktop gebruikers. Gezien de trend naar steeds meer mobiel internetten is een verdere stijging van het totale marktaandeel van Google aannemelijk.

Statista zoekmachines Duitsland

Bron: Statista 2024

Zoekt jouw doelgroep vooral via desktop – bijvoorbeeld omdat jouw bedrijf op B2B focust of zich tot de iets oudere generatie richt? Dan zou Bing met 16% desktop marktaandeel een interessante rol kunnen spelen in je marketingactiviteiten.

Zakelijke zoekmachines voor leveranciers en producten

Een fenomeen dat in de Duitstalige landen populairder is dan in Nederland, zijn zakelijke zoekmachines, ook business directories, Lieferantenverzeichnisse of B2B-zoekmachines genoemd. Ga je als ondernemer of inkoper van een bedrijf op zoek naar een product of leverancier, dan zullen de algemene zoekmachines zoals Google, Bing of Ecosia voor iedere zoekvraag duizenden zoekresultaten opleveren. Hierbij zullen die aanbieders bovenaan staan die hun zoekmachinemarketing op orde hebben – ten koste van aanbieders die misschien het beste passen bij de zoekvraag. De zoektocht naar het beste aanbod kan hierdoor vele uren of zelfs dagen in beslag nemen. Met het oog op efficiëntie vertrouwen Duitse inkopers daarom aanvullend op zakelijke zoekmachines. Een bekende aanbieder is het platform ‘Wer liefert was’. Wil je alle ins en outs weten over business directories, lees dan ons blogbericht over Duitse B2B-directories.

Microsoft Advertising naast Google Ads inzetten?

Zet je al Search Engine Advertising in om jouw producten of diensten te promoten en heb je je tot nu beperkt tot Google Ads? Ondanks dat je ook in de Duitstalige landen met Google Ads meer mensen bereikt en hogere zoekvolumes hebt, zal Microsoft Advertising (eerder Bing Ads genoemd) je vanwege het desktop marktaandeel van 16% in staat stellen om een nog breder publiek te bereiken. Positieve bijeenkomstigheid is dat de kosten om te adverteren op Bing over het algemeen lager zijn dan de kosten van Google Ads.

Microsoft Bing

Zoekmachineoptimalisatie voor Bing

Ben je al bezig met SEO voor je Duitse website of webshop? Grote kans dat je dan rekening hebt gehouden met de criteria van het Google algoritme (voor zover deze bekend zijn). Er zijn een aantal verschillen tussen het Google en het Bing algoritme als het om de ranking factoren gaat. Maar het zal moeilijk zijn om bij de optimalisatie van je webpagina’s beide algoritme’s tevreden te houden. In verband met het vele malen hogere marktaandeel van Google is het daarom prima om de SEO volgens het Google algoritme te blijven doen.

Eén tip hebben we alsnog: vul in ieder geval de meta keyword tag in en zorg ervoor dat deze sleutelwoorden ook terugkomen in de tekst van de pagina. Google zal dit negeren maar voor Bing zijn missende meta keyword tags een signaal voor spam.

Duitse zoekmachines – dit moet je onthouden

  1. Bing heeft in Duitsland met 16% een hoger desktop marktaandeel dan in Nederland (onder de 4%). Richt jouw bedrijf zich veel op desktop gebruikers? Overweeg dan om jouw SEA-activeiten aan te vullen met Microsoft Advertising.
  2. Op het gebied van B2B kunnen (betaalde) vermeldingen in business directories interessante leads genereren.

 

Headerfoto: Bild von Alexandra_Koch auf Pixabay

 

Over de schrijver Petra Mouw

100 % Duits met een klein tikje Nederlands. Dat is Petra. Geboren, opgegroeid en opgeleid in Duitsland en inmiddels ruim 20 jaar woonachtig in Nederland. Iemand die de mentaliteit van beide landen goed aanvoelt.

TERUG NAAR ALLE ARTIKELEN