‘Barrierefreie Websites’ in Duitsland al vanaf juni 2025 verplicht
Misschien ben je al eens bij ‘Dineren in het donker’ geweest en kon je zo ervaren hoe het is om ‘blind’ te eten. Maar je computer met een visuele of andere beperking te gebruiken, is nog een heel stuk lastiger. Daarom is digitale toegankelijkheid zo belangrijk. Het gaat erom dat websites en mobiele apps voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ook voor mensen met een beperking.
Digitale toegankelijkheid
Volgens cijfers van de Europese Raad heeft binnen de EU één op de vier volwassenen een handicap. Enkele voorbeelden:
- Mensen met een visuele beperking hebben moeite om tekst te lezen als er te weinig contrast t.o.v. de achtergrond is.
- Mensen die doof of slechthorend zijn, hebben geen profijt van video’s als deze geen ondertiteling bevatten.
- Blinden kunnen websites niet goed gebruiken als afbeeldingen, formulieren en knoppen niet in tekst worden beschreven en daardoor niet kunnen worden omgezet in spraak.
In de Richtlijn (EU) 2019/882 van het Europees Parlement en de Raad van 17 april 2019 zijn de toegankelijkheidsvoorschriften voor producten en diensten vastgelegd. In Nederland wordt er nog aan de implementatie gewerkt: Het wetsvoorstel is pas op 2 april 2024 door de Eerste Kamer aangenomen en voor de inwerkingtreding is nog geen datum bekend. In Duitsland is men al een stap verder: Op 28 juni 2025 treedt het Barrierefreiheitsstärkungsgesetz (BFSG) in werking. Daarom is het goed om je hierop alvast voor te bereiden, indien jouw bedrijf een Duitse website heeft die aan de volgende criteria voldoet:
Voor wie is het BFSG van toepassing?
BFSG van toepassing:
- B2C-webshops
- Fabrikanten, importeurs en distributeurs van bepaalde digitale producten (bijv. smartphones, computers of e-readers)
BFSG niet van toepassing:
- Webshops met minder dan 10 medewerkers én minder dan 2 mln. euro omzet
- Webshops uitsluitend gericht op B2B
- Websites en blogs die geen producten of diensten verkopen
Welke aanpassingen zijn verplicht?
Er wordt nog aan een lijst met wettelijk verplichte criteria gewerkt. Voorlopig dienen de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) als richtlijn. In de WCAG versie 2.2 zijn meer dan 80 criteria in de niveaus A, AA en AAA onderverdeeld. Waarschijnlijk worden alle A- en AA-criteria verplicht.
Even praktisch – wat zijn concrete voorbeelden?
Helaas zijn de WCA-Guidelines, als je het aan ons vraagt, nogal ingewikkeld. Wij gaan ervan uit dat er nog overzichtelijkere lijsten ontwikkeld zullen worden die het makkelijker maken om de richtlijnen praktisch toe te passen.
Een voorbeeld van niveau A: Voor alle niet-tekstuele content moeten tekst alternatieven geleverd worden, zodat die veranderd kunnen worden in andere vormen die mensen nodig hebben (zoals grote letters, braille, spraak, symbolen of eenvoudigere taal).
Een voorbeeld van niveau AA: Elke gebruikersinterface die met een toetsenbord te bedienen is, moet een bedieningswijze hebben waarbij de indicator van de toetsenbordfocus zichtbaar is.
Wat moet ik doen?
Is het Barrierefreiheitsstärkungsgesetz voor jouw website van toepassing? Bespreek dan alvast met jouw webbureau welke aanpassingen nodig zijn en hoe je deze vóór 28 juni 2025 kunt realiseren.
Waar kan ik meer informatie over ‘barrierefreie Websites’ vinden?
Wij vonden de (Duitstalige) blogs van Webnetz en Trusted Shops heel informatief:
- Webnetz: Barrierefreie Websites werden 2025 Pflicht
- Trusted Shops: Digitale Barrierefreiheit ab 2025 Pflicht – das sollten Sie wissen!
Foto van Bernd Hildebrandt op Pixabay
Lees ook:
Over de schrijver Gudrun Döhl
Een echte Europeaan, met Duitse roots. Inmiddels woon ik al bijna 20 jaar in Nederland. Ik heb mijn passie voor internationale marketing en talen samengevoegd en ondersteun met veel plezier Nederlandse ondernemers bij hun activiteiten op de Duitse markt.