Het Verpackungsgesetz - De nieuwe Duitse verpakkingswet
arrow_drop_up arrow_drop_down
11 januari 2019 

De nieuwe Duitse verpakkingswet

Verkoop je producten in Duitsland en is jouw bedrijf nog niet in het LUCID-register ingeschreven? Dan is het belangrijk om dit op zeer korte termijn te regelen, zodat je aan de eisen van de nieuwe verpakkingswet voldoet. Het Verpackungsgesetz (VerpackG) vervangt de Verpackungsverordnung (VerpackV) uit 1991 en is sinds 1 januari 2019 van kracht. Mocht je een keer last hebben van slapeloosheid, dan helpt de originele (Duitse) tekst van het VerpackG je er misschien vanaf 😉.

Voor wie ’s nachts liever slaapt, om overdag weer fit te kunnen ondernemen, hebben we in deze blog alles wat je moet weten over deze nieuwe wet op een rijtje gezet. Het lijkt een gedoe, maar je wilt natuurlijk transparant zijn voor je Duitse klanten, laten zien dat je je verantwoordelijkheid neemt op het gebied van duurzaamheid, en dat is precies het doel van het LUCID-register.

Wat is het doel van de nieuwe verpakkingswet?

Binnen Europa geldt dat de fabrikant van een product ook verantwoordelijk is voor vermindering, hergebruik en recycling van de verpakking van dat product. Het doel van het VerpackG is om de negatieve impact van verpakkingsafval op het milieu zo klein mogelijk te maken. Het recyclingpercentage voor onvermijdelijke verpakkingen moet tot 2022 geleidelijk verhoogd worden, van momenteel tussen de 36-75% tot 63-90%.

Bron: https://verpackungsgesetz-info.de/

Voor wie is het VerpackG van toepassing?

  • Voor alle bedrijven – zowel Duitse als in het buitenland gevestigde organisaties – die verpakte goederen in Duitsland verkopen of naar Duitsland brengen, als de verpakking voor het eerst en met een commercieel doeleinde in omloop wordt gebracht en de eindverbruiker de verpakking later weggooit.
  • Eindverbruikers zijn niet alleen consumenten, maar ook andere partijen die voor hun afval standaard-afvalcontainers gebruiken. Voorbeelden van andere partijen zijn horecabedrijven, kantines, ziekenhuizen, musea, bioscopen, sportcentra, kantoren en landbouwbedrijven.
  • Bij dropshipment (als je bijvoorbeeld via Amazon, eBay of een andere marktplaats verkoopt) is niet het verkoopplatform maar de originele producent van de artikelen verantwoordelijk.

Wat valt er onder verpakkingen?

Wat verstaat de verpakkingswet onder verpakkingen? Eenvoudig gezegd: alles wat gemaakt is om goederen – van grondstoffen tot verwerkte producten – in te kunnen presenteren en doorgeven, van fabrikant, eventueel via distributeur, naar eindgebruiker. Herbruikbare verpakkingen en statiegeldflesjes en -blikjes vallen hier niet onder.

In het VerpackG vind je een overzicht van producten die wel/niet onder verpakkingen vallen. Enkele voorbeelden:

Wel verpakking:

  • Plastic of papieren tasjes
  • Wegwerpborden en -bekers
  • Vershoud- of aluminiumfolie waarmee iets in het verkooppunt verpakt wordt
  • Verzendverpakkingen van tijdschriften
  • Bloempotten die alleen voor transport en verkoop van een plant bedoeld zijn
  • Koffiecapsules die na gebruik leeg zijn
  • Kledinghangers die samen met kleding verkocht worden
  • Etiketten die aan een product bevestigd zijn
  • Dozen voor snoep

Geen verpakking:

  • Tonercartridges
  •  Wegwerpbestek
  • Theezakjes
  • Cadeaupapier als separaat product
  • Bloempotten waarin de planten gedurende hun levensduur verblijven
  • Koffiecapsules die na gebruik inclusief de koffie worden weggegooid
  • Kledinghangers  als separaat product

Wat moet je doen?

  1. Jouw bedrijf en merken bij het LUCID-register van de Stiftung Zentrale Stelle Verpackungsregister registreren.
  2. Bij een van de erkende bedrijven van het terugnamesysteem Duales System, bijvoorbeeld Der Grüne Punkt een licentie aanvragen. Op Wikipedia vind je een lijst met de erkende duale systemen. Deze verplichting bestond trouwens al ten tijde van de VerpackV, maar werd toen niet strikt gehandhaafd.
  3. Alle gegevens en hoeveelheden die je bij het duale systeem hebt gemeld direct ook aan de Zentrale Stelle Verpackungsregister melden.
  4. Als jouw bedrijf grote hoeveelheden verpakkingsmateriaal op de markt brengt, moet je bovendien een verklaring van volledigheid (Vollständigkeitserklärung) afgeven. Dit is van toepassing vanaf 80.000 kg glas, 50.000 kg papier en karton, en 30.000 kg ander verpakkingsmateriaal.
  5. Bedrijven moeten – in de winkel en online – bij producten duidelijk vermelden of de verpakking EINWEG of MEHRWEG is (wegwerp- of herbruikbare verpakking).
  6. Gebruik je zogenaamde serviceverpakkingen – dat zijn verpakkingen waarin je producten aan klanten meegeeft, zoals pizzadozen, plastic tasjes en verpakkingspapier –, dan is de producent van deze verpakkingen verantwoordelijk voor de licentiëring. Vraag de licenties op bij de producent, zodat je ze desgevraagd kunt tonen.

Wat kost het?

De inschrijving in het LUCID-register is gratis. De licentiekosten voor het duale systeem zijn afhankelijk van type en hoeveelheid gebruikte verpakkingsmaterialen, en van bij welk terugnamesysteem je klant wordt. Bij Der Grüne Punkt kun je bijvoorbeeld vanaf 140 euro per jaar deelnemen. 

En als je niks doet?

Aan bedrijven die zich niet aan de registratieplicht van de verpakkingswet houden, kunnen boetes tot 200.000 euro worden opgelegd. Bovendien kunnen deze bedrijven worden aangemaand door concurrenten – via het register is namelijk inzichtelijk wie wel of niet over een licentie beschikt.

LUCID-proof de Duitse markt op? Wij bieden je daarbij ondersteuning en beantwoorden al je vragen.

 

Over de schrijver
Een echte Europeaan, met Duitse roots. Inmiddels woon ik al ruim 15 jaar in Nederland. Ik heb mijn passie voor internationale marketing en talen samengevoegd en ondersteun met veel plezier Nederlandse ondernemers bij hun activiteiten op de Duitse markt.
Reactie plaatsen

Koffie met een koekje