Verbod op geoblocking – Eindelijk daar bestellen waar het artikel wordt aangeboden?

Heb je wel eens geprobeerd om vanuit Nederland op de site van een Duitstalige webshop te komen? En bleef je browser je toen maar naar de Nederlandse pagina’s ervan sturen? Ik heb het zelf ervaren. Een specifiek spel was in Nederland niet meer leverbaar, terwijl vrienden in Duitsland bevestigden dat het in een bepaalde Duitse webshop nog wel verkrijgbaar was. Onze pogingen het daar te bestellen waren echter tevergeefs, we werden steeds naar de Nederlandse versie van de webshop omgeleid – waar het spel niet te bestellen was. Uiteindelijk hebben onze Duitse vrienden het spel maar voor ons besteld.

Dit fenomeen heet GEOBLOCKING – en het is in Europa sinds 3 december 2018 verboden. Wat betekent dit voor jou als consument, of als webshop-eigenaar?

 

Wat is geoblocking?

In het verleden mocht een webshop-eigenaar

  • webshop-bezoekers uit andere Europese landen automatisch omleiden naar een website gericht op het ‘eigen’ land van de klant, ook al voerde die in de webbrowser een andere domeinnaam in;
  • bepalen dat alleen klanten uit het land van de webshop-eigenaar met een creditcard mochten betalen;
  • zelfs weigeren te verkopen aan klanten uit andere Europese landen.

Het verbod op geoblocking maakt dit onmogelijk: webwinkeliers moeten klanten uit alle Europese landen gelijk behandelen.

Verkopen is niet gelijk aan leveren

Betekent dit dat je als webshop-eigenaar nu in alle Europese landen moet bezorgen? Nee, gelukkig is verkopen niet hetzelfde als leveren. Als je tot nu toe niet naar Oostenrijk hebt geleverd, ben je ook in de toekomst niet verplicht dit te doen. Wel ben je verplicht om een Oostenrijks factuuradres te accepteren, maar je mag van de klant vragen dat hij een afleveradres in Nederland accepteert.

En moet je in een Duitse (of Franse) webshop dezelfde verzendkosten aanhouden als in je .nl-shop? Nee, je mag gerust verschillende tarieven hanteren. Vergelijk zelf de Nederlandse Lego webshop en de Duitse webshop (scroll helemaal naar het eind van de pagina’s). Ook mag je in je Nederlandse webshop melden dat je alleen binnen Nederland bezorgt, terwijl je in je Duitse webshop leveringsvoorwaarden kunt hanteren die alleen voor Duitsland en Oostenrijk van toepassing zijn.

Geen regel zonder uitzondering

Hoe zit het met regels omtrent accijns, invoerrechten of met producten die in andere landen pas na registratie verkocht mogen worden? Het is goed om te weten dat het verbod op geoblocking niet boven andere nationale wetten staat. Dit betekent dat dit verbod niet geldt voor de volgende producten of diensten:

  • financiële diensten, zoals leningen en betaaldiensten
  • audiovisuele diensten, zoals films en series
  • elektronische communicatiediensten, zoals telefoonabonnementen
  • gokactiviteiten, zoals loterijen en casino’s
  • diensten van uitzendbedrijven
  • diensten van de zorgaanbieders
  • diensten van notarissen en deurwaarders

 

3 tips voor Nederlandse webshop-eigenaars

Tip 1 – Lees de gedetailleerde informatie over geoblocking op de website van de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Tip 2 – Check met je webshop-bouwer of er automatische redirects of blokkeringen zijn ingesteld voor verkeer uit andere Europese landen en breng ze in overeenstemming met de nieuwe regels rond geoblocking.

Tip 3 – Controleer of je (algemene) leveringsvoorwaarden niet botsen met het verbod op geoblocking. Als dat het geval blijkt te zijn, pas ze dan aan aan de nieuwe regels.

 

 

Over de schrijver Petra Mouw

100 % Duits met een klein tikje Nederlands. Dat is Petra. Geboren, opgegroeid en opgeleid in Duitsland en inmiddels ruim 20 jaar woonachtig in Nederland. Iemand die de mentaliteit van beide landen goed aanvoelt.

 

TERUG NAAR ALLE ARTIKELEN